RESEPI KEK KEJU OREO YANG BERKRIM UNTUK ANDA!!

11:51 pm

Assalamualaikum dan salam sejahtera..


  Hari ini aku nak share dengan korang semua resepi kek keju oreo ni.Aku belum buat lagi tapi resepi ni memang dalam perancangan aku sekarang.Dah lama dah nak buat tapi tak dapat-dapat pun.Hai,bila lah ada masa nak buat ni.Busy memanjang sebab kije lah apa lagi.Aku suka sharing dengan korang resepi yang pelik-pelik yang tak pernah dibuat orang.Korang semua mesti pernah dengar punya resepi ni.Sedap kalau makan kek keju ni.Ada oreo yang tak boleh tahan tu.

Meh kita tengok resepinya.Senang tak nak cari bahan-bahannya?

Bahan-bahan:

Untuk dasar(tapak bawah):
1)18 keping biskut oreo(buang krim)
2)25 gram mentega

Nak buat dasar benda ni atau orang panggil tapak bawah dia tu senang je.Korang cuma perlu kisar biskut oreo yang korang dah ketepikan krimnya.Jangan buang.Sedap tu.Makan ajalah krim tu.Lepastu masukkan mentega yang telah dicairkan.Kisar kedua-dua benda ni sehingga sebati.Kemudian masukkan ke dalam loyang dan tekan-tekan sikit.Kemudian korang sejukkan dulu kat dalam peti sejuk selama 30 minit.

Untuk kek keju(untuk acuan berukuran 18cm diameter):
1)250 gram krim keju Philadelphia(suhu bilik)
2)  65 gram gula kastor
3)  15 gram tepung jagung
4)2 biji putih telur
5)5 keping bikut oreo

Cara-cara:

1)Masukkan krim keju ke dalam mangkuk.Pukul sampai jadi bentuk krim.Lepastu masukkan separuh dari gula kastor dan krim putar.Pukul sehingga kembang.

2)Dalam mangkuk lain,pukul putih telur dengan gula yang selebihnya sehingga kembang.

3)Kemudian masukkan no.2 ni ke dalam acuan no.1.Kacau perlahan-lahan sampai sebati.Lepastu ambil 5 keping biskut oreo tu patah-patahkan kasar dan masukkan ke dalam acuan ni.Kacau sama rata.

4)Amik loyang yang korang dah padatkan dengan campuran biskut dengan mentega tadi,tuangkan acuan keju tu ke dalam loyang tersebut.Bakar dalam suhu 160 darjah celcius selama 45 minit.Sebelum nak bakar tu,alas loyang dengan air suam dulu.Aku pun tak tau apa sebab kene buat camtu tapi itu mungkin petua nak menyedapkan lagi kek keju oreo tersebut.

Lepas dah siap bakar tu taburkan lah campuran oreo dengan mentega yang selebih nya tadi kat atas kek tu.Nak buat hiasan.


Finally!Dah siap pun.Mudah aje kan?Senang kan nak cari bahan-bahan dia tu.Kalau ada yang tak tau apa itu keju Philadelphia tu,korang boleh search kat google untuk tau benda tu camne ghopenye.Bila dah kenal pasti korang boleh dapatkan di GIANT. Senang aje nak cari.

Ok lah untuk entri kali ini.Seronok dapat share dengan korang.Jumpa lagi..


You Might Also Like

1 comments

About Me

Like us on Facebook

Flickr Images